De makkelijkste stappen naar een gezonder leven

0.jpeg

Gezonder leven is iets wat we allemaal wel willen, maar lang niet altijd doen. Dat komt omdat het verandering vereist en daarbij moet je uit je comfort zone stappen: dingen doen of laten waar je in eerste instantie geen zin in hebt. Toch wordt het steeds gemakkelijker om gezonde keuzes te maken als je eenmaal begonnen bent. Daarom geven we je in dit artikel twee gezondheidstips waar je direct mee kunt beginnen.

Eet grotere maaltijden

Deze klinkt misschien te mooi om waar te zijn. Maar als je meer eet tijdens je ontbijt, lunch en avondeten zal je automatisch minder behoefte hebben om tussendoor te snacken. Snacken kan natuurlijk ook op een gezonde manier, maar vaak snack je pas op het moment dat je al honger hebt en dan maak je minder bewuste keuzes voor je gezondheid.

Je grotere maaltijden, daarentegen, kun je makkelijk vooruit plannen. Zo kun je er naast de groote voor zorgen dat ze goed verzadigen. Dat doe je door veel vezels, eiwitten en vetten te eten. Vezels vind je in alle volkorenproducten en in groente, fruit, bonen en peulen. Gezonde eiwitten en vetten haal je bijvoorbeeld uit eieren, noten en zaden, avocado’s, vis, vlees en tofu. Zet deze ingrediënten standaard op je boodschappenlijstje, dan kun je altijd een gezonde maaltijd samenstellen.

Drink verschillende soorten thee

Vaak als je trek hebt in “iets lekkers” kun je deze cravings ook opvullen met iets te drinken. Na een kop thee is je maag direct al een beetje gevuld en heb je even tijd om na te gaan waar je écht behoefte aan hebt. Bovendien krijgen veel van ons te weinig vocht binnen op een dag, dus elke slok thee brengt je weer een stap dichter bij een gezonder leven.

Overdag is groene thee een van de de gezondste keuzes. Groene thee zit namelijk vol antioxidanten en helpt je bij de verbranding van vet. Bovendien wordt de cafeïne in groene thee langzaam afgebroken. Zo blijf je gedurende de dag energiek zonder pieken of dalen.

Cafeïne verstoort natuurlijk wel je nachtrust, dus ’s avonds kun je beter kruidenthee drinken. Drink bijvoorbeeld na het avondeten thee van gember of steranijs om je eten te helpen verteren. Tijd om te slapen? Drink dan kruidenthee van kamille of valeriaan, die helpen om tot rust te komen. En ben jij een echte zoetekauw? Probeer dan eens zoete theesoorten zoals chai of zoethout, die helpen tegen cravings voor frisdrank en andere zoetigheid zodat je kunt afkicken van suiker.

Dus, schep je borden vol met vezel-, vet- en eiwitrijke producten en drink een kop thee zodra je ongezonde cravings krijgt. Zo heb je overdag meer energie (waardoor je meer zal bewegen) én maak je de eerste stap naar afkicken van suiker!

Tags

Dit bericht is gepost op 26 oktober 2022 om 7:15 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Tips om snel af te vallen
Welke klachten komen psychologen het meest tegen?