Eerste hulp bij urineverlies

Er komt een tijd dat, de meeste, mensen incontinent worden. Dat is niks om je voor te schamen, alhoewel veel mensen dat toch doen. Incontinent worden hoort er nou eenmaal bij op een bepaalde leeftijd. Urineverlies is ook niet altijd weg te toveren, dus we moeten er nou eenmaal mee leren leven. Je kunt het jezelf daarom maar beter zo makkelijk mogelijk maken. Hoe je dat doet en hoe je het beste om kunt gaan met urineverlies, lees je in dit artikel.

Tip 1: Let op je eten en drinken

Dit zal wellicht een beetje vreemd klinken, maar wat je eet, heeft net zo veel invloed op incontinentie als wat je drinkt. Tomaat en gekruid eten kun je maar beter mijden, wanneer je incontinent bent. Hierdoor krijg je namelijk nog meer drang om naar het toilet te gaan. In dit geval kun je dat eten beter vervangen door broccoli of champignons. Ook koolsoorten en sojasaus hebben een positief effect op incontinentie. Zo kan het probleem zich met 40% afnemen, wanneer je kool en broccoli eet. Dat is natuurlijk zeker de moeite waard. Champignons en sojasaus hebben weer andere voordelen, die vooral een positief effect hebben op de prostaat.

Ook kun je beter dranken met alcohol, koolzuur en cafeïne zo veel mogelijk mijden. Van deze dranken zul je ook de drang hebben om vaker naar de wc te moeten.

Tip 2: Blijf voldoende drinken

Als je last hebt van urineverlies of vaak naar de wc moet is het logisch om te denken dat minder drinken je kan helpen. Dit gaat je alleen niet van je incontinentie probleem af helpen. Blijf daarom altijd genoeg water drinken. Dat heeft je blaas juist nodig om gezond te blijven. Het is raadzaam om minimaal 1,5- 2,0 liter water of kruidenthee per dag te drinken.

Als je minder gaat drinken kun je het probleem juist verergeren. Dan heb je niet alleen last van incontinentie, maar zul je ook meer last krijgen van de blaas en urinebuis. Die gaan namelijk irriteren als je te weinig vocht in je lichaam hebt.

Tip 3: Zorg voor goede bescherming

Als je last hebt van urineverlies wil je daar natuurlijk vanaf komen. Er zijn een heleboel manieren om de klachten te verminderen. Het is vooraf nooit te zeggen welke tips voor jou helpen. Zorg daarom dat je altijd goede bescherming draagt. De producten van Tena Lady zijn daarbij zeker aan te raden. In een huis vol vrouwen zullen deze producten wellicht al voor het oprapen liggen. Anders is het sterk aan te raden om ze te kopen. Er zijn verschillende soorten, vormen, maten en absorptie niveaus. Tena Lady is gespecialiseerd in incontinentiemateriaal, zowel voor de vrouw als voor de man. Zoals je je kunt voorstellen is het lastig om met incontinentie te leven, voornamelijk in het begin zal het enorm wennen zijn. Ga daarom in ieder geval altijd beschermd op pad met het juiste incontinentiemateriaal.

Tip 4: Een goed gewicht behouden

Als je last hebt van overgewicht, kan dat zomaar de boosdoener zijn van het incontinentieprobleem. Dit komt voornamelijk door het buikvet, die constant druk uitoefent op de blaas. Hierdoor worden de bekkenbodemspieren te veel belast, waardoor ze niet goed sluiten en dat weer zorgt voor de kans op urineverlies. Als afvallen niet goed lukt, dan zijn er altijd nog oefeningen die de bekkenbodemspieren kunnen versterken. Beide kunnen incontinentie voor een deel verminderen. Als je genoeg gewicht verliest, heb je zelfs de kans dat de incontinentie volledig verdwijnt. Dat is het gewichtsverlies toch meer dan waard? Bovendien is overgewicht natuurlijk ook hartstikke ongezond. Incontinentie verdwijnt niet als sneeuw voor de zon, dus er is wel enig geduld vereist. Door gezond af te vallen heb je in ieder geval wel de meeste kans om er geheel vanaf te komen.

Tags

Dit bericht is gepost op 10 juni 2022 om 12:00 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Tekort aan zink? Zo kom je erachter!
Zorg goed voor droge ogen