Verminder de invloed van stress met deze zelfzorg tips

Stress hebben is ongezond. Je lichaam leeft eigenlijk in een onafgebroken modus van overleven. Je hartslag is te hoog, je stresshormonen swingen de pan uit. Je slaapt slechter en daardoor heb je meer moeite met behoorlijk functioneren. Stress is bovendien gelinkt aan allerlei ziektebeelden zoals spijsverteringsklachten en hartklachten. Door stress actief te verminderen, hou je je lichaam dus gezonder.

Je stress verlagen is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je de oorzaak van je stress, zoals een drukke baan of bepaalde zorgen, niet zomaar uit de weg kan gaan. Maar met een klein beetje zelfzorg kan je de stress toch aanpakken.

Wees mild voor jezelf

We hebben het allemaal soms lastig. Onze maatschappij vraagt flink wat prestaties van ons en daarom leggen we de lat voor onszelf soms te hoog. Door mild te zijn voor onszelf, kunnen we onze stress verlagen.

Iedereen doet zijn best. Maar je best doen hoeft niet elke dag hetzelfde te betekenen. Op dagen wanneer je energie te veel hebt, ga je logischerwijs meer presteren dan op dagen waarop je je minder goed voelt. En dat is oké. Je best doen betekent dat je je best doet gezien de omstandigheden. Het betekent niet dat je elke dag exact hetzelfde moet presteren.

Verwen jezelf met kleine dingen

Mensen reageren goed op positieve bekrachtigingen. Met andere woorden: mensen presteren beter als ze zich goed voelen en wanneer ze beloond worden voor hun harde werk. Door jezelf te belonen wanneer je een taak hebt afgerond, creëer je dus een geluksgevoel, wat dan weer stress tegen gaat.

Hoe je jezelf kan belonen, dat is persoonlijk. Sommige mensen belonen zichzelf graag met een smakelijk kopje Nespresso, andere mensen zetten per afgewerkte taak een halve euro opzij, waarmee ze kunnen sparen voor iets wat ze leuk of mooi vinden. Hoe je jezelf beloont, maakt niet veel uit, zolang het maar werkt.

Neem de tijd

Tijdsdruk is een grote factor in stress. Hoe minder tijd we hebben om een bepaalde taak af te ronden, hoe meer stress we ervaren. Door meer stress te hebben, maken we gemakkelijker fouten. Het is dus belangrijk om voor ogen te houden dat het belangrijker is om een taak goed uit te voeren dan om ze snel uit te voeren.

Voel je je stress niveau stijgen, neem dan een korte pauze. Adem even in en uit, ga even een frisse neus halen of steek één van je favoriete Dolce Gusto capsules in de koffiemachine. Neem even de tijd om te kalmeren en vlieg er dan weer is. Met minder stress en meer doelgerichtheid.

Tags

Dit bericht is gepost op 17 januari 2022 om 3:41 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Zo zorg je voor algehele fitheid