Wat is een keto dieet en hoe begin je er aan?

Een keto dieet werd vorig jaar erg populair en je zag het op veel sociale media. Het is namelijk een koolhydraatarm dieet waarbij je vooral focust op gezonde vetten en proteïnen. Wil je het ook zelf eens proberen? Dan leggen wij je even uit wat het is en hoe je eraan begint.

Hoog in vetten en proteïnen, laag in koolhydraten

De essentie van een keto dieet is zo veel mogelijk vetten en proteïnen en zo min mogelijk koolhydraten. Denk aan een slaatje met gezonde vetten van bijvoorbeeld verse vis, proteïnen door heerlijke avocado met een vers eitje en koolhydraten uit verse groenten. Hier hou je vaak rekening met de verdeling van 60% vetten, 30% eiwitten en 10% koolhydraten. De bedoeling hierbij is dat je lichaam overschakelt van de verbranding van koolhydraten naar een verbranding van vet, en deze omschakeling is dan ‘ketose’.

Hoe begin je eraan?

Om aan een keto dieet te beginnen, en vooral om het vol te houden, stel je best een planning op met lekkere recepten die koolhydraatarm zijn. De meeste gerechten zijn namelijk gericht op wel wat koolhydraten dus een duidelijke lijst van recepten en een boodschappenlijst zal je zeker helpen. Waar vind je die? Je hebt veel kookboeken zoals ‘Keto in 5’ van Jen Fisch, en je vindt ook handige starterspakketten online. Enkele van onze favorieten? Dat is een tortilla gevuld met courgette en hazelnoten of een chili met snijbonen. Dat koolhydraatarme gerechten niet lekker zijn, is helemaal niet waar. Dus als je twijfelt, kan je gerust wat recepten opzoeken. Geloof ons, je zal heerlijke dingen vinden!

Voor wie is het?

Vraag raad aan je huisarts voor je start aan een keto dieet. Voor mensen met diabetes is dit dieet bijvoorbeeld vaak niet mogelijk. Ook vegetariërs kunnen een keto dieet volgen, maar hierbij is het belangrijk om genoeg eiwitrijke producten zoals tofu, eieren en tempeh toe te voegen aan je maaltijden. Wanneer je erg vaak sport, is het ook belangrijk dat je je goed informeert. Sporters met snelle inspanningen zoals sprinten verbruiken namelijk vooral koolhydraten. De combinatie met een keto dieet is dus niet ideaal. Wil je dus iets anders proberen of kan je koolhydraten niet uit je dieet halen? Dan is een vastendieet of ‘intermittent fasting’ een andere optie. Hierbij zijn er namelijk geen vaste richtlijnen en ‘schrap’ je niets uit je dieet, maar kijk je eerder naar de calorieën die je per dag opneemt.

Wat zijn jouw ervaringen met een keto dieet?

Tags

Dit bericht is gepost op 22 november 2021 om 11:37 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Gezondere pannenkoeken? Dat doe je zo!
Wat kost een traplift en heb ik recht op een subsidie?