Gezondere pannenkoeken? Dat doe je zo!

Pannenkoeken zijn toch echt heerlijk? Met wat suiker, vers fruit, confituur, of zelfs de hartige variant. Ben jij ook al aan het watertanden? Wil je liever een gezond (of gezonder) alternatief proberen? Dan hebben wij enkele tips voor jou in petto!

Pannenkoeken met plantaardige melk

Een gezondere (en duurzamere) optie is om pannenkoeken met plantaardige melk te maken. Plantaardige melk zoals amandelmelk bevat bijvoorbeeld heel wat minder calorieën en eiwitten. Ook speltmelk is een goed alternatief. Zorg zeker dat je een antiaanbak pannenset koopt, want door de lichtere structuur blijven pannenkoeken wel eens aan de pan plakken.

Gebruik een ander soort meel

Speltmeel, tarwebloem, boekweitmeel, roggemeel… zie jij de bomen door het bos ook niet meer? Laten we even starten bij het begin. Het verschil tussen bloem en meel is dat bij meel de hele graankorrel wordt behouden en dus meer voedingsstoffen bevat, terwijl bloem hetgeen is dat overblijft na het zeven van meel.Volkorenmeel (of tarwemeel) wordt gemaakt van de hele graankorrel waardoor er nog veel voedingsstoffen in zitten. Roggemeel alleen vind je bijna niet in pannenkoeken of brood omdat rogge nauwelijks rijst. Speltmeel, daarentegen, wordt gemaakt van een ander soort graan, spelt. Dit bevat meer voedingsstoffen dan tarwe en geeft daarom vaak een erg voldaan gevoel. Boekweitmeel wordt niet van graan gemaakt, dus is een perfect alternatief voor mensen die een glutenvrij dieet volgen.

Bak dus de volgende keer eens gezonde pannenkoeken van speltmeel met amandelmelk. Wat heb je nodig? Een pannenkoekenpan, speltmeel, amandelmelk, 1 ei, kokosolie (of boter) en kaneel. Voeg als topping enkele blauwe bessen, wat honing of aardbeien toe en je zal zien (of proeven): het is fantastisch lekker!

Bananenpannenkoeken

Heb je al van bananenpannenkoeken gehoord? Bananen bevatten enorm veel natuurlijk suikers en zijn een goed alternatief voor meel voor zij die een glutenvrije maaltijd willen eten. Het enige dat je nodig hebt is wat kaneel, 3 eieren, 2 bananen en wat boter. Gecombineerd met blauwe bessen of wat agavesiroop, zal je er een hele dag van smullen! Als je een veganistisch dieet volgt, kan je de eieren vervangen door bakpoeder, en wat plantaardige melk toevoegen zodat de pannenkoeken lekker fluffy blijven.

Havermoutpannenkoeken

Als je eens wat anders wil dan je overnight oats, zijn havermoutpannenkoeken wel iets voor jou. Je hebt 1 banaan, 1 ei, havermout en (plantaardige) melk nodig. Ze zijn erg luchtig én gezond. Voeg wat yoghurt, pindakaas of fruit toe en je hebt een voedzaam en heerlijk ontbijt.

Tags

Dit bericht is gepost op 28 oktober 2021 om 9:26 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Een gezonde leef en/of werkomgeving begint bij…
Wat is een keto dieet en hoe begin je er aan?