Koolhydraatarm eten voor diabetici

Bij diabetes kan het helpen om een koolhydraatarm dieet te volgen wanneer de bloedsuikers te hoog blijven of wanneer men moet afvallen. Volgens het Nederlandse Diabetes Fonds kan een koolhydraatarm dieet namelijk positieve effecten hebben op de bloedglucosewaarden. Zeker op korte termijn (minder dan één jaar) wijst onderzoek op talloze gezondheidsvoordelen. Bij een klassiek en gezond voedingspatroon bestaat veertig tot zeventig procent van de energie die we verbruiken uit koolhydraten. Bij zo’n koolhydraatarm dieet ligt dit tegen de ondergrens of zelfs lager.

Koolhydraten tellen en overleggen met de arts

Hoeveel koolhydraten je mag eten, zal per persoon verschillen en afhankelijk zijn van het ziektebeeld en de bloedwaarden. Het is ook afhankelijk van de doelstellingen. Als het koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld ook een middel is om af te vallen, spreken we al snel van een sterke koolhydraatbeperking. Dan wordt het aantal koolhydraten beperkt tot minder dan 70 gram per dag. Het is echter ook mogelijk om een matige (70 tot 150 gram koolhydraten per dag) of lichte koolhydraatbeperking (150 tot 200 gram koolhydraten per dag) door te voeren.

Heb je diabetes en twijfel je of een koolhydraatarm dieet geschikt is voor jou, dan is het aan te raden om vooraf goed te overleggen met een arts of diëtist. Een sterke koolhydraatbeperking houdt namelijk risico’s in voor mensen die SGLT2-remmers nemen. Er kan dan verzuring van het bloed optreden. Voor mensen met diabetes type 1 bestaat dan weer het risico op een hypo. Beslissingen die een sterke invloed hebben op de koolhydraatratio moeten dan ook altijd in overleg met de arts of de diëtist worden genomen.

Kwaliteit van de koolhydraten speelt een rol

Als een strenge koolhydraatbeperking niet is toegestaan, let je beter op de kwaliteit van de ingenomen koolhydraten. Je kiest dan voor producten met veel vezels en nuttige voedingsstoffen. De bloedsuikers zullen dan ook stijgen, maar ze zullen minder hoog worden en de stijging zal minder abrupt zijn. Voorbeelden hiervan zijn onder meer peulvruchten, zilvervliesrijst en volkorenbrood. Geraffineerde producten als frisdrank, fruitsap, gezoete melkdranken, snoep, gebakjes en koeken laat je beter links liggen. Ze zitten niet alleen boordevol koolhydraten, maar ze bevatten bovendien geen andere nuttige voedingsstoffen die helpen om gezond te blijven.

Recepten en inspiratie voor koolhydraatarm koken

De diëtist is het eerste aanspreekpunt voor passend dieetadvies en kan vaak ook heel goede recepten aanreiken. Daarnaast is het internet een handige inspiratiebron. Zo vind je op de website Protislank.nl bijvoorbeeld heerlijke recepten voor een koolhydraatarm ontbijt. Deze recepten focussen niet op diabetici, maar eerder op mensen die willen afvallen. Ze kunnen nuttig zijn, maar bekijk ze altijd in combinatie met de gekregen dieetadviezen. Hetzelfde geldt ook voor andere recepten die je op het internet vindt. Eventueel kan je altijd zelf even bijsturen.

Tevens vind je handige recepten op de website van het Nederlandse Diabetes Fonds. Deze recepten zijn door diëtisten gecontroleerd en bevatten een duidelijke uitleg over onder meer de voedingswaarden. Ook op de website van de Belgische Diabetes Liga vind je heel wat recepten terug. Elke patiënt is uniek en ook hier geldt dat je er de verkregen dieetadviezen op moet naslaan.

Alsook is het boek ‘Lekker Koken met diabetes’ een aanrader. Bij sommige ziekenfondsen zoals de CM kan je het boek aan een voordeelprijs bestellen. Informeer bij je ziekenfonds naar de voorwaarden en mogelijkheden.

Tags

Dit bericht is gepost op 4 juli 2021 om 3:40 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Hoe kies je het beste én veilige mondmasker?
Zindelijkheidstraining: zo pak je het aan