Wat handige tips om af te vallen

De winter loopt ten einde en vrijwel iedereen heeft nog wat extra kilootjes van de decembermaand aan het lijf hangen. Dit jaar wordt het nog versterkt door de coronakilo’s die we allemaal erbij hebben gekregen door langdurig thuis te zitten. Dan is het toch logisch dat je even snel grijpt naar voedsel waar je je fijn bij voelt? Als je op de weegschaal staat en je ziet dat je echt moet afvallen, hoe ga je dat dan aanpakken? Wees slim en doe het op een verantwoorde manier. Hecht niet te veel geloof aan blogs die je van alles beloven, maar hou je aan methodes die hun waarde al vele malen bewezen hebben.

Wil je snel en blijvend afvallen, dan doe je dit niet alleen door iets aan je voedingspatroon te veranderen. Het vraagt ook om een andere manier van leven en wellicht een andere mentaliteit. Met deze volgende tips kun je al een heel eind komen:

  • Bezuinig op extra suiker. Dat schepje suiker in je thee of koffie of de geraffineerde suiker die je aan veel gerechten toevoegt, is dat nou echt nodig? Veel voedingsmiddelen bevatten van nature al voldoende suikers. Je lichaam heeft suikers nodig als energiebron, maar zal een teveel gewoon omzetten naar vetweefsel. Als je wilt afvallen moet je hier dus op letten.
  • Let op snelle suikers en koolhydraten. Pasta’s, deegwaren, brood en koek. Ook hier geldt dat je het nodig hebt, maar wel met mate. Wist je dat veel groente en fruit al van nature voldoende koolhydraten bevatten?
  • Bezuinig op zout. Bezuinigen op zout? Zout bevat toch geen calorieën? Dat klopt, maar het houdt wel vocht vast. Hoewel je lichaam erg goed is in het lozen van overmatig zout, heeft een dieet met extra zout toch niet de voorkeur. Zout wakkert je dorstgevoel aan en niet iedereen heeft de discipline om dan een glas water te nemen. Hoe vaak grijp je naar frisdrank, boordevol suikers? Heel onverstandig als je wilt afvallen. De zoute smaak waar je van houdt, kun je ook heel goed met kruiden nabootsen.
  • Ga goed om met stress. Als je gestrest bent, denkt je lichaam dat het bovenmatig moet presteren. Daarvoor zal het alle beschikbare calorieën zoveel mogelijk omzetten in vetweefsel, je natuurlijke reserve voor topprestaties. Dat wil je dus niet. Ontspannen, bijvoorbeeld door mediteren of in de vrije natuur wandelen, neemt veel van je stress weg. Het geeft je mentaal ook een boost als je wilt afvallen.
  • Eet meer groente. Groente heeft vergeleken met andere voedingsmiddelen minder calorieën, maar is rijk aan voedingswaarde en geeft je ook een gevuld gevoel. Snack gerust wat extra bleekselderij, komkommer of sla. Eet meer salades, zolang je maar niet overdrijft met de dressing.
  • Eiwitrijk voedsel is goed voor je. Eiwitten voorkomen dat je bloedsuikerspiegel te snel stijgt. Eiwitten zijn goed voor je spieren en eiwitrijk voedsel vult je goed, zodat je minder snel zin hebt om te snoepen. Zo kun je sneller en gezonder afvallen.
  • Beweeg meer. Meer bewegen en zo meer balans in je leven aanbrengen, dat is voor iedereen goed. Die coronakilo’s zijn er niet voor niets aangekomen.
  • Vermijd de spaarstand. Veel populaire diëten zijn crash-diëten. Ze bootsen een periode van hongersnood na, in de slechtste gevallen. Je lichaam gaat dan in de spaarstand en zal elke calorie die het vast kan houden, omzetten in vetweefsel.
    • Afvallen met een gezond levenspatroon en gezonde voeding is het devies.

      Tags

      Dit bericht is gepost op 31 maart 2021 om 11:00 am uur en is geplaatst in Zonder rubriek.

Andere interessante artikels: Fris de boel op door vervelende vlekken in je huis en tuin te verwijderen